Powrót
default_feature_image

Cel to nie tylko stabilne wyniki na Węgrzech i międzynarodowa ekspansja. Cordia chce też prężnie rozwijać się w Polsce. Plan polskiego oddziału dewelopera na 2021 rok to 745 sprzedanych mieszkań – prawie połowa sprzedaży grupy na wszystkich rynkach, na których działa.

Węgierska Grupa Cordia buduje mieszkania już od 20 lat, a w Polsce  – systematycznie umacniając swoją pozycję na rynku – od 2014 roku. Deweloper, który prowadzi działalność także w Rumunii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, a od niedawna jest też wyłącznym udziałowcem Polnordu, ma dla polskiego oddziału ambitne plany na ten rok i kolejne lata. Chce sprzedawać w Polsce średnio 750-1000 lokali rocznie, co oznacza, że tutejszy rynek gra coraz większą rolę w jego biznesie. Plasuje się tuż za węgierskim, gdzie firma planuje oddać w tym roku 1800 mieszkań, sprzedać 860 i uruchomić 7 nowych projektów.

W pierwszym kwartale tego roku sprzedaliśmy 141 mieszkań – zarówno pod marką Cordii, jak i Polnordu. Nasz cel na ten rok to 745 sprzedanych lokali. Plany na kolejne lata wyglądają podobnie. Oczywiście, te kalkulacje bazują wyłącznie na nieruchomościach, które już mamy w portfolio i nie biorą pod uwagę terenów, które jeszcze możemy nabyć. Nieustannie śledzimy rynek i analizujemy nowe możliwości zakupu gruntów. Z taką poprawką, sprzedaż na poziomie 1000 mieszkań rocznie, którą zapowiadaliśmy jakiś czas temu, jest jak najbardziej realna – mówi Michał Melaniuk, Dyrektor Zarządzający Inwestycjami Mieszkaniowymi w Cordia Polska i Prezes Zarządu Polnord SA.

Obiecujący rynek

Deweloper działa aktywnie w Krakowie, Warszawie i Trójmieście, a w planach ma kolejne miasta w Polsce. Ostatnie dane z polskiego rynku wyglądają obiecująco – według raportu JLL, w pierwszym kwartale 2021 r. na sześciu największych rynkach (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź) sprzedano rekordową liczbę mieszkań: 19,5 tys., czyli o 3% więcej niż w ubiegłym roku. Obserwuje się też umiarkowany, ale stały wzrost cen, który to trend najprawdopodobniej się utrzyma.

Nasza strategia ekspansji do nowych miast w Polsce nabiera kształtów. Jesteśmy już w Gdańsku, jesteśmy w Sopocie, a najprawdopodobniej już na początku przyszłego roku ruszymy z długo wyczekiwanym projektem rewitalizacji  terenu dawnych zakładów odzieżowych, którego efektem będzie wieloetapowe osiedle na poznańskich Jeżycach. Jednocześnie umacniamy się w Krakowie i Warszawie, nie rezygnując z nowych inwestycji na tych rynkach. Planujemy, że wraz ze wzrostem skali działalności, dynamika rozwoju Cordii w Polsce jeszcze bardziej przyspieszy. Polska to dla naszej grupy absolutnie kluczowy rynek  – mówi Michał Melaniuk.

Cordia i Polnord razem

W ciągu kilku ostatnich miesięcy Cordia uruchomiła trzy nowe projekty. Do przedsprzedaży trafiły mieszkania realizowane w ramach drugiego etapu Villi Jaśkowa Dolina w Gdańsku, krakowskie osiedle Safrano oraz wyjątkowy projekt z sektora premium w Sopocie – Leśna Sonata. W sumie w tym roku Cordia wprowadziła na rynek już 332 mieszkania. Po zapowiadanej na jesień premierze w Warszawie, ta suma zwiększy się o kolejne 225 lokali – do 557.

Jako jedyny akcjonariusz spółki Polnord SA, Cordia wlicza w swoje plany sprzedażowe także projekty realizowane pod marką Polnordu. Do takich należy Stacja Kazimierz na warszawskiej Woli, w ramach której do sprzedaży w tym roku trafiło 100 mieszkań.

Obecnie w sprzedaży Cordii są też mieszkania realizowane w ramach pierwszego etapu gdańskiego osiedla Villa Jaśkowa Dolina, warszawskich projektów Fantazja i Horyzont Praga oraz krakowskiego osiedla Jerozolimska. Aktualna oferta Polnordu obejmuje natomiast lokale na osiedlach Wiktoria i Wioletta w warszawskim Wilanowie.

W przygotowaniu na lata 2021–2027, Grupa Cordia ma projekty w Gdańsku (ok. 500 mieszkań), Warszawie (ok. 3000 mieszkań) i Poznaniu (premiera na nowym rynku – ok. 700 mieszkań). Zabezpieczyła także grunty pod kolejne realizacje – w samej Warszawie jest to potencjał na kolejne ok. 1000 mieszkań.

Warto przypomnieć, że w marcu tego spółka-matka Cordii – Grupa Futureal – pozyskała na inwestycje kolejne 150 mln euro z emisji 10-letnich zielonych obligacji. Te środki chce wykorzystać m.in. na inwestycje na rynku mieszkaniowym i komercyjnych w CEE oraz Europie Zachodniej. Osobą odpowiedzialną za ten obszar został Karol Pilniewicz, który wcześniej zajmował stanowisko dyrektora regionalnego w Cromwell Group.